Friday, July 13, 2007

Bursdag og Gastronomi-bølgen!

I dag blir kjæresten og samboeren min 32 år. (Ja, det er samme person altså!) Vi har feiret dagen med pakkesanger, samt grillmat og øl på varandan. Stille og rolig med andre ord, men veldig hyggelig.

Jeg har blitt oppfordret av 9na til å bli med på Gastronomi-bølgen hun har tatt initiativ til, med oppskriften på rundstykker og fylte horn. Dette syntes jeg var et så morsomt tiltak, så jeg vil selvfølgelig være med.


Rundstykker og fylte horn


Du trenger:

100. g. smør
8 dl. melk
1/2 ts. salt
2 ts. sukker
2 egg
50 g. gjær
ca. 23 dl hvetemel


Bland alt det tørre i en stor bakebolle, men hold igjen litt av melet til eltingen.

Smelt smøret, og tilsett melk og lett vispede egg. Varm opp til væsken holder 37 C. Rør gjæren først ut i litt av væsken og tilsett deretter resten av væsken.

Hell væsken over i det tørre og elt godt. Hvis du elter for hånd, elt 5 min. lenger enn du egentlig orker.

La deigen heve i 45-60 min.

Hvis du lager rundstykker elter du deigen og triller ut passe store emner. La dem etterheve, pensle de med egg og strø over sesamfrø, valmuefrø, solsikkefrø eller legg over en skive ost.

Stek deretter rundstykkene midt i ovnen på 250 C, i ca. 12 min.

Hvis du vil lage fylte horn kjevler du ut litt av deigen til en sirkel som er ca. 0.5 cm. tykk. Denne sirkelen deler du inn i seks eller åtte pizzastykker. På den breieste delen av "pizzastykket" legger du 2-3 t-skjeer med fyll. Jeg pleier å bruke en kjøttblanding laget av kjøttdeig, bacon, løk, paprika, oregano, pepper og ketchup. Også litt revet ost selvfølgelig. Det er viktig å ikke bruke for mye fyll! Da blir det lett bare søl. Så ruller du sammen hornet, ved å begynne i den breieste enden. Ikke bli stressa om de ser litt rare ut. De blir fine når de blir stekt! Så etterheves, pensles, eventuelt "bestrøs" de, før de stekes som rundstykkene.

Både rundstykkene og hornene er kjempefine å fryse ned og de er veldig gode som nistemat.

Lykke til, og gi meg beskjed hvis jeg har glemt noe!

4 comments:

MODERN COUNTRY said...

Heisann Embla! Takk for både besøk og hyggelig kommentar i bloggen min! Så koselig :)
Vil også gratulere med samboeren din i går og takke for deilig oppskrift. Nyt uka som kommer!
Aina ;)

Mia said...

Så godt det der så ut da (og smaker helt sikkert utmerket også). Koselig også å se bilder fra den nye leiligheten deres, flott soverom altså! Og så får vi håpe at regnet gir seg etterhvert da. Vi har liksom fått nok nå.

elin1976 said...

Grattis med bursdagen, samboen til Embla! Har ikke helt landet etter en max uke i Flekkefjord. Har hatt ferie nå i en uke. Fra Torsdag til søndag var vi på Rockefestivalen i Kvinesdal. Er kjempetrett. Fikk med meg 8 konserter( noen sier det var iallefal 10 he he) JEG FIKK MED MEG 8! Trenger vel noen dager til å komme meg på. Det er skikkelig hardt å tro at man er 18 igjen. Må videre på runden. Snakkes. Klem::O)

9na said...

Så flott med oppskrift!!! Skal prøves en dag snart!!! ;o)