Wednesday, August 08, 2007

Chr. Skredsvigs hjem, Hagan

Jeg har så lyst til å vise dere noen bilder fra Christian Skredsvigs hjem i Eggedal. Det var så utrolig flott, med masse fine detaljer.

Da Skredsvig fant drømmetomta i 1894, var det bare en låve der. Isteden for å rive låven, bygde han rundt den, slik at låven ble en del av huset. Han fant ulike småhus rundt om i bygda, bla. et stabbur og et bryggerhus, som han satte sammen til en stor bolig.

Her er fra finstuen...


Sukk... Skulle gjerne hatt en slik sofa. Sjekk forresten den fine lampa også. Tapetet i finstua var utrolig stilig. Ikke noe jeg kunne tapetsert et helt rom med, men veldig flott likevel...


Den vakre flasken er jo også en fryd for øyet, ikke sant? Vinduet i finstua er et blyglassvindu som Skredsvig hentet da de rev en gammel stavkirke i bygda...


Mannen hadde jammen sans for både innredning og gjennbruk. Det var mannen sin det! Han abbonerte forresten på interiørblader fra hele europa! Tenk at det fantes på den tiden!

Kjøkkenet er blått! Skikkelig blått!


Kunne nesten vært hentet ut fra et interiørmagasin dette her. Sånn bortsett fra at komfyr og kjøleskap manglet. Men hva skal man vel med komfyr når man har en svartovn som denne her...


Damen på bildet er forresten guiden, som var kjempeflink. Hun gjorde virkelig besøket spennende og lærerikt. I annen etage var "Damestuen", med karnappvindu og hvit og rosa spisestue...


Sånn vil jeg ha!!! Jeg vil servere te fra vakker kanne, i vakre kopper...



Ekteparet Skredsvig hadde en bitteliten seng, men den var til gjengjeld veldig fin..


I bakgrunnen ser du badet, med innlagt vann. Det var ganske spesielt på den tiden. Her er badekaret...



Trappen opp fra soverommet var ganske spesiell...



Det går rykter om at dette er trappen opp til prekestolen i stavkirken som Skredsvig hentet blyglassvinduet fra. Ingen vet sikkert om det er tilfellet, men det ligner jo ganske mye på en prekestol? Trappen leder opp til husets hjerte, atelieet...

Aktstatuen på bildet måtte Skredsvig skaffe seg, da han hadde problemer med å finne jenter som var villige til å kaste klærne for kunstneren. Merkelig... ;-)

Dette ble et laaaangt innlegg. Hvis du fortsatt henger med lurer du kanskje på hvem Chr. Skredsvig var? Det gjorde ihvertfall jeg. Trodde ikke jeg hadde sett noen av bildene hans før, men så så jeg dette bildet...

4 comments:

elin1976 said...

Fantastisk. Tenk å hatt det huset. Flotte møbler og stilig historie. Ha en fin dag. Vikingen din var megatøø i det "nye badekaret sitt" he he. Klem fra Elin:O)

Anonymous said...

Så mysigt och fint det ser ut.

Nette said...

Oi, så artig å få sett inn dit da!

Anonymous said...

Gjett om jeg har kost meg gjennom dette innlegget ditt, da! Så koselig fortalt! Og fin avslutning med det bildet, som alle kjenner igjen, det er sikkert!